Siirry suoraan sisältöön
Hölkkääminen sopii suurimmalle osalle.

Hölkkääminen on tehokasta

Hölkkääminen on kevyttä juoksua ja tehokas aerobisen liikunnan muoto, joka soveltuu lähes kaikille. Koska se polttaa paljon kaloreita, sopii se erityisen hyvin painonpudottajille. Hölkkää harrastamalla voidaan treenata aerobista kestävyyttä ja fyysisiä kykyjä ilman suurempaa kehon rasittamista. Hölkkäämiselle ei voida määrittää tarkkaa nopeutta milloin juoksu muuttuu hölkkäämiseksi. Yleisesti ottaen nopeus on hyvä silloin kun pystyy puhumaan ongelmitta samalla kun hölkkää.

Hölkkääminen ja juokseminen

Hölkkääminen ja juokseminen ovat samankaltaisia lajeja mutta ne eivät ole sama asia. Niiden välisen eron merkitys on suuri etenkin tekniikan ja nopeuden näkökulmasta. Hölkkääminen on hitaampaa tai tauotettua juoksua kun taas juokseminen on kovatehoista ja suhteellisen raskasta aerobista liikuntaa. Mitä kovatehoisempaa treenaaminen on, myös sitä suurempi on vammautumisen riski. Yleisesti ottaen henkilön katsotaan juoksevan silloin, kun yhden kilometrin matkan kulkeminen kestää alle seitsemän minuuttia.

Juoksun hyödyt ovat monipuoliset. Säännöllinen juoksulenkkeily vahvistaa sydäntä, parantaa verenkiertoa sekä rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa, lujittaa luustoa, vahvistaa lihaksia ja keskivartalon lihassäikeitä sekä kiihdyttää aineenvaihduntaa. Sen on todettu myös poistavan stressiä ja parantavan mielialaa. Juostessa kuitenkin oikea tekniikka on erittäin tärkeää tai voi aiheuttaa keholle enemmän haittaa kuin hyötyä.

Miten aloittaa hölkkääminen?

Hölkkäämisen voi aloittaa ensin reippaalla kävelyllä tai esimerkiksi sauvakävelyllä. Tärkeintä on aloittaa kevyesti. Kunto kehittyy nopeasti ja vähitellen voi alkaa lisäämään vauhtia sekä pidentämään matkaa. Jos lähtökunto ei riitä hölkkäämään 5 minuuttia putkeen, kannattaa aloittaa reippaalla kävelyllä. Lisäksi äkkiseltään nollasta jatkuvasti täysiä tykittämiseen hyppääminen voi olla nivelille ja tukilihaksille liian rajua.

Avainsanat: