Sydämen malli

Liikunta suojaa sydäntä

Liikunnalla on terveyshyötyjä kenelle tahansa ihmiselle. Sen terveelliset vaikutukset liittyvät vahvasti myös sydämeen, sillä liikunta suojaa sydäntä. Kaikki liikunta on terveyden kannalta hyväksi, mutta kestävyysliikunta on sydämen terveyden kannalta kaikista paras vaihtoehto.

Kuinka kestävyysliikunta vaikuttaa sydämen terveyteen

Kestävyysliikunnalla on monia hyviä puolia sydämen terveyden kannalta. Se esimerkiksi laskee verenpainetta ja sydämen lyöntitiheyttä. Leposykkeen laskeminen tarkoittaa, että sydämen iskutilavuus on kasvanut, eli se pystyy pumppaamaan enemmän verta elimistöön. Liikunta auttaa sydäntä selviämään vähemmällä työkuormalla ja se ehkäisee sydän- ja verisuonitautien kehittymistä.

Liikunnan avulla koko verenkiertoelimistö vahvistuu ja hapenottokyky paranee. Näiden tekijöiden lisäksi kestävyysliikunnalla on myös monia muita hyötyjä. Kannattaa kuitenkin keskustella lääkärinsä kanssa ennen harrastuksen aloittamista, mikäli sydämellä on terveysongelmia.