Superruoka tukee terveellistä ruokavaliota ja ylläpitää sydänterveyttä.

Sydänterveyttä tukeva superruoka

Superruoka, jota usein kutsutaan myös superfoodiksi tarkoittaa poikkeuksellisen ravinnetiheää ruoka-ainetta. Superfoodiksi luetaan sellaiset luonnon raaka-aineet, jotka ovat varastoineet itseensä runsaita määriä mineraaleja, vitamiineja sekä antioksidantteja. Pinaatti on hyvä esimerkki kaikille tutusta raaka-aineesta, joka luetaan superfoodiksi. Se sisältää runsaasti omega-3-rasvahappoja ja paljon erilaisia kivennäis- ja hivenaineita, vitamiineja sekä antioksidantteja. Pinaatissa on myös foolihappoa, joka tutkitusti alentaa sydän- ja verisuonitautiriskiä.

Superruoka voi olla todella edullista

Monet superruoat löytyvät luonnosta ja ne odottavat siellä kerääjäänsä. Suomalaisia superruokia ovat muun muassa mustikka, puolukka, karpalo, tyrni, nokkonen, männyn siitepöly ja pakurikääpä. Lähes kaikkia voi kerätä jokamiehen oikeuksien turvin. Pakurikääpä on ainoa, jota ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa. Superfoodit eivät siis välttämättä ole vain edullisia, ne voivat olla jopa ilmaisia.

terveellinen ruokavalio muodostuu tasapainoisista raaka-aineista, jotka tukevat hyvinvointia. Oman ruokavalion suunnittelu kannattaa tehdä omiin tarpeisiin ja tavoitteisiin sopivaksi. Esimerkiksi liikuntaa aktiivisesti harrastavan kannattaa suunnitella ruokavalionsa niin, että se tukee harrastamisessa jaksamista. Kaikessa suunnittelussa kannattaa myös muistaa nautinto. Vaikka ruokavalio olisi tiukka niin joskus pitää antaa itselleen lupa rentoutua ja nauttia elämästä.

13 mahtavaa superruokaa

Lopuksi vielä lista sydänterveyttä edistävistä superruoista. Kannattaa muistaa, että listan ulkopuolelle jää vielä monta terveellistä ruoka-ainetta ja valtaosa listan tuotteista ei ole kotimaisia. 1. Spirulina, 2. chlorella, 3. maca, 4. raakakaakao, 5. goji-marja, 6. hampunsiemenet, 7. paahdettu rouhittu pellava, 8. kookostuotteet, 9. aloe vera, 10. hunaja, 11. mehiläisten keräämä siitepöly, 12. açai-marja sekä 13. chia-siemenet.